Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 29 de desembre del 2012

TXINDOKI eta GANBO

RUTES  (2)

EL TXINDOKI, NEVAT

El massís d'Aralar s'estén entre Gipuzkoa (Goierri) i Nafarroa. És un vast massís calcari d'una altitud mitjana de 1.100 metres, alguns cims del qual són el Txindoki, el Ganbo i l'Irumugarrieta, el més alt amb 1.431 metres. Entre aquests, el Txindoki, la silueta del qual recorda el mític Cerví dels Alps, és la muntanya més coneguda de Gipuzkoa. Antigament era anomenat Larrunari.
L'itinerari clàssic per pujar-hi surt de l'ermita de Larraitz (400 metres), a la carretera de Zaldibia a Abalzizketa (a 2 quilòmetres d'Amezketa).
En aquesta ruta que us proposa, però, farem una variant més llarga que primer assoleix el Ganbo.
Preneu una pista ampla que flanqueja en diagonal el vessant oest del Txindoki. En una raconada de la pista hi ha una font (11 minuts aproximadament). Més endavant, deixeu la pista que puja cap a  l'esquerra; vosaltres seguiu per un camí amb restes de calçada de pedra que avança per la part d'una pineda. Trobareu una altra font, l'Oria Iturri (865 metres, uns 35 minuts). Arribeu al desviament del Ganbo (uns 45 minuts), per l'esquerra aniríeu directament al Txindoki. El camí s'enfila fins al portell de Ziate. A prop hi ha les cabanes (txabolak) de Ziate, protegides per un bosquet de freixes (lizarrak): Ziate-bekoa a baix i Ziate-goikoa a dalt. Enlairada sobre el camí hi ha la font de Ziateko Iturri.
Avanceu per un terreny de rasos, conseqüència de la desforestació que des de temps immemorials va patir aquesta zona (i d'altres) amb la finalitat d'obtenir pastures per als ramats, especialment l'ovella latxa.
Trobareu caiguda enmig dels prats, una pedra de forma allargada: el menhir de Saltarri (a 1.120 metres). A partir d'aquest punt, la sendera gira cap a l'est. No gaire més enllà hi ha una taula d'orientació (a unes 2 hores), molt útil en cas de boira, meteorologia gens estranya en aquesta zona. El camí va a buscar una carena i la ressegueix fins a assolir el punt més alt d'aquest sector, el cim del Ganbo (1.412 metres, a una mica més de 2 hores).

RUTA AL TXINDOKI

Vist des del Ganbo, al sud, el Txindoki no presenta la mateixa altivesa que des d'Amezketa, però la travessia per arribar-hi és llarga. L'itinerari no té pèrdua: heu de baixar primer al coll Egurral (1.152 metres), i emprendre tot seguit una dura ascensió amb tendència a l'est fins a alçar-vos sobre les concorregudes pedres del Txindoki (1.346 metres, a una mica més de 3 hores des de la sortida).

PUJADA AL TXINDOKI

La vista des del cim és privilegiada: l'Aizkorri, el Gorbeia, l'Anboto, l'Izarraitz, l'Ernio, l'Irumugarrieta i el Ganbo; els pobles d'Amezteka, d'Abalzizketa, Tolosa i Beasain.
Sou a l'Euskaherria més profunda i només us vindrà una imatge al cervell: la de la bellesa d'unes terres absoltament verdes. Sou al cor del Goierri.
El descens fins al coll Egurral també és dur. Aquí heu de girar cap a l'oest i baixar fins a l'encreuament amb el camí al Ganbo (unes 3 hores i vint-i-cinc minuts), des d'on heu de desfer el camí de pujada fins a Larraitz (una mica més de 4 hores).